Vrouwen die als CEO de scepter over een bedrijf zwaaien, moeten een stuk vaker gedwongen het veld ruimen dan hun mannelijke collega’s.

Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&, een onderdeel van PwC.

De consultants namen het verloop aan de top van ruim 2500 bedrijven in de afgelopen tien jaar onder de loep. Bijna 4 op de 10 vrouwelijke CEO’s moest gedwongen opstappen tegenover ruim een kwart van de mannen.

Bekende voorbeelden uit het verleden zijn bijvoorbeeld het gedwongen vertrek van Yahoo-topvrouw Carol Bartz in 2011 na aanhoudend gemorrel van aandeelhouders. In ons land zorgde het vertrek van  ProRail-topvrouw Marion Gout onlangs voor gefronste wenkbrouwen. Gout zou geen trek hebben in sterkere bemoeienis van het ministerie binnen haar toko.

Goede sier maken met vrouw aan de top

In de Britse zakenkrant Financial Times geeft één van de onderzoekers een verklaring voor het feit dat vrouwelijke CEO’s vaker sneuvelen. Volgens Per-Ola Karlsson speelt in de eerste plaats wat hij noemt de zogenoemde ‘voordeel van de twijfel’-factor mee. Deels vanwege politieke of culturele druk willen bedrijven goede sier maken met een vrouwelijke CEO. Zo graag, dat ze een groter risico nemen wanneer ze een vrouwelijke kandidaat benoemen.

Ze realiseren zich dat de kans aanwezig is dat ze de verkeerde persoon hebben benoemd, maar nemen dat risico liever met een vrouw. Hierdoor worden er vrouwen op posten benoemd waar ze later ongeschikt voor blijken te zijn.

Bovendien blijft de top van menig bedrijf een mannenbolwerk. Hierdoor hebben veel vrouwelijke CEO’s volgens Karlsson vaker last van weerstand en weinig steun binnen de bestuurskamers. Resultaat is dat ze vaker hun biezen pakken.

Toch denken de onderzoekers dat in 2040 een derde van de mensen die CEO worden een vrouw zal zijn vanwege sociale druk. Bovendien zijn vrouwen steeds vaker hoogopgeleid en weten ze vaker op te klimmen tot in de hogere managementlagen. Langzaam zal het beruchte 'glazen plafond' dus verdwijnen, denken de onderzoekers in.

Meer powervrouwen in de VS en Canada

Dat plafond is het momenteel het minst aanwezig in de Verenigde Staten en Canada, blijkt uit het onderzoek. Daar hebben bedrijven procentueel gezien de meeste vrouwen aan de top staan. Bij 3,2 procent van de bedrijven hier staat er een vrouw aan het roer.

Bij ons in West-Europa is dat slechts 1,4 procent. Qua sectoren zijn IT-bedrijven het meest geneigd om een vrouw te benoemen als CEO. In de industrie kom je juist de minste vrouwen aan de top tegen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl